Projekt MEN „Edukacja dla wszystkich”
25 lutego 2021
Główne propozycje na podstawie dokumentu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się:
1) poziom przedszkola i szkoły
- koordynator edukacji włączającej (KEW) wspiera dyrektora i odpowiada za koordynowanie procesu oceny funkcjonalnej oraz współpracę z instytucjami zewnętrznymi w zakresie realizacji potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Funkcję KEW może pełnić psycholog lub pedagog specjalny edukacji włączającej,
- ocena funkcjonalna (OF) – wieloaspektowy proces rozpoznawania zasobów i trudności ucznia oraz oddziałujących na niego czynników środowiskowych, a także adekwatny i podlegający stałej ewaluacji program wsparcia. Działania w zakresie OF prowadzone są w bieżącej pracy nauczycieli oraz – o ile jest taka potrzeba – w trybie konsultacji przedszkolnych/szkolnych (KS) – zespołowa analiza problemu,
- asystent ucznia (AU) – wspiera pracę nauczycieli w zakresie zadań opiekuńczych,
- zespół wielospecjalistyczny (ZW) – w ramach którego specjaliści przedszkolni/szkolni współpracują z nauczycielami, jego pracami kieruje KEW,
- doradca zawodowy (na poziomie województwa powołuje się regionalnych koordynatorów do spraw doradztwa zawodowego).
2) poziom lokalny
- Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) – ich rolę pełnią przedszkola, szkoły lub ośrodki specjalne, spełniające określone wymogi dotyczące wyposażenia i przygotowania kadr (w każdym powiecie docelowo funkcjonuje co najmniej jedno SCWEW). Zadania: wspieranie nauczycieli i kadry kierowniczej w zakresie likwidowania barier, zapewnienia dostosowanych podręczników i innych pomocy, działalność informacyjna, edukacyjna i koordynacyjna, współpraca z innymi podmiotami,
- Centra Dziecka i Rodziny (CDR) – instytucja międzysektorowa, realizująca zadania powiatu w zakresie wczesnej pomocy, specjalistycznej diagnostyki, pomocy interwencyjno-terapeutycznej oraz konsultacji i doradztwa dla rodziców, opiekunów oraz kadr różnych sektorów realizujących działania w zakresie opieki, wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży oraz udzielania im oraz ich rodzinom pomocy (mają być tworzone między innymi z przekształcenia poradni psychologiczno-pedagogicznych),
3) poziom centralny
- Centrum Koordynacyjne (CK), działające w ramach Centrum Rozwoju Edukacji (ORE) – monitoruje i wspiera SCWEW,
- określenie ogólnopolskiego standardu zatrudnienia specjalistów (wymiar i rodzaj) oraz ich roli i zadań odnośnie uczniów, rodziców i nauczycieli.